Toen we bij dit baken kwamen zond het geen signaal uit.
Toen we dichterbij kwamen om foto’s te maken zagen we wat er aan de hand was: het baken werd gereviseerd (zie foto’s),
tenminste dat dachten we.
Toen Wim echter met Google Earth aan de slag ging om de route te beschrijven ontdekte hij dat de zaak anders lag.
Op de plaats waar GE ons met FSXGE heen stuurde is op de foto wel degelijk een VOR te zien,
maar van het type met ronddraaiende antenne.
En op de plaats waar wij de VOR fotografeerde staat een ander huisje.
Blijkbaar werd er een compleet nieuwe VOR gebouwd.
Zowel onze navigatie apparatuur als Google Earth stuurden ons richting luchthaventerrein aan de noordzijde van het vliegveld. Waarschijnlijk omdat het oude baken hemelsbreed daar dichter bij stond. Het baken staat nu echter aan het westelijke uiteinde van de hoofdstartbaan. Hieronder een route die u bij het baken kan brengen.
Routebeschrijving van A1 nabij Dreieck Stuhr naar BMN, ca. 13 km - 13 min.
Neem op de A1 de afslag 58a-Dreieck Stuhr en voeg in op de A28/E22 richting Oldenburg/Delmenhorst.
Na 3,6 km neemt u de afslag richting B75.
Volg de B75 over 6,7 km en neem dan de afslag richting Grolland/Duckwitzstrasse.
Sla op de kruising rechtsaf de Norderländer Strasse op
en na ca. 1,2 km kunt u ca. 100 meter voor het baken naar links een weggetje op.
Parkeer hier want u mag niet stil staan langs dit deel van de Norderländer Strasse.
Wim was in de buurt van Bremen en ging eens zien hoe de VOR er nu bij staat. Deze was in bedrijf en al in het hotel te ontvangen. Daarna zocht Wim nog wat verder over het vliegveld en zag daar nog iets wat we vorig jaar over het hoofd zagen. Het beeld is niet zo goed omdat er een hitte waas op zit - het was over de 30 graden - maar duidelijk is dit het oude VOR BMN.
VOR/DME BMN, 6 mei 2009.
Nieuwe antennes
Kabels
Plaats nieuwe DVOR & oude VOR - © openstreetmap.org
VOR/DME BMN, 8 juli 2010.
De oude VOR/DME BMN, 8 juli 2010.